Πρόσκληση για συμμετοχή στην Ανοιχτή Διαβούλευση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για το έργο με τίτλο «ΜΕΛΕΤΗ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ, ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ, ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΒΟΑΚ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΚΙΣΣΑΜΟΣ- ΧΑΝΙΑ».
Δείτε τα επισυναπτόμενα αρχεία εδώ:
https://drive.google.com/drive/folders/1K9hSMXdISBQWDam25wYEURHKtRYzir2b?usp=sharing
Ημερομηνία ολοκλήρωσης ανοιχτής διαβούλευσης: 20 Αυγούστου 2025
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ο ΒΟΑΚ στην σημερινή του μορφή είναι ένας δρόμος επικίνδυνος και σε καμία περίπτωση δεν εξυπηρετεί τις ανάγκες του νησιού. Επομένως, η ανακατεσκευή και μετατροπή του σε ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο είναι καθολική απαίτηση, για λόγους ασφαλείας.
Όμως, η επιβολή διοδίων θα έχει τα αντίθετα από τα επιθυμητά αποτελέσματα. Είναι βέβαιο ότι πολλοί από τους σημερινούς και, στην πλειοψηφία τους, καθημερινούς χρήστες του δρόμου, υπό το καθεστώς των διοδίων, θα αναζητήσουν εναλλακτικές διαδρομές. Στο τμήμα Χανιά – Κίσσαμος, η προφανής εναλλακτική διαδρομή είναι η Παλαιά Εθνική Οδός Χανίων Κισσάμου, ένας δρόμος ακόμα πιο επικίνδυνος, με πολλαπλάσια θύματα ανά χιλόμετρο. Είναι ένας δρόμος ήδη κορεσμένος, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες, στον οποίο έχουν πρόσοψη μόνιμες κατοικίες, εμπορικά καταστήματα, σχολεία, ξενοδοχεία, κέντρα εστίασης και διασκέδασης, ενώ τον χρησιμοποιούν ΙΧΕ, δίκυκλα, ΜΜΜ, οχήματα τροφοδοσίας, τουριστικά λεωφορεία, τουριστικά τρενάκια, αγροτικά μηχανήματα, ποδήλατα, πατίνια και, κυρίως, πεζοί.
Είναι προφανές πως αν, έστω και ένα μικρό ποσοστό των σημερινών χρηστών του ΒΟΑΚ, επιλέξει να μετακινείται μέσω της Παλαιάς Εθνικής Οδού, θα αυξηθεί κατά πολύ η επικινδυνότητά της. Η επιβολή των διοδίων θα καταδικάσει το όλο εγχείρημα σε αποτυχία. Θα έχουν ξοδευτεί εκατομμύρια, αλλά το αποτέλεσμα θα είναι απλώς η μεταφορά των τροχαίων ατυχημάτων στο υπόλοιπο, ήδη κορεσμένο και, εκ των πραγμάτων, πιο επικίνδυνο δίκτυο. Θέλουμε ένα δρόμο για να τον χρησιμοποιούμε, όχι για να τον αποφεύγουμε, θέλουμε ασφάλεια για όλους, όχι να σκοτώνονται οι πολίτες και οι επισκέπτες του νησιού έξω από το σπίτι τους, το σχολείο τους, το σούπερ μάρκετ ή το ξενοδοχείο τους.
Στο Σταλό στα Χανιά υπάρχει ήδη μεγάλο πρόβλημα με θόρυβο και ατμοσφαιρική ρύπανση από τον υφιστάμενο ΒΟΑΚ, και από την πλευρά του Κάτω Σταλού και του Άνω. Με την διεύρυνση και την αύξηση της κυκλοφορίας και των ταχυτήτων, προβλέπεται να χειροτερέψει ακόμα περισσότερο. Δεν έχουμε δει καθόλου μέτρα για αντιμετώπιση του θορύβου, σε κανένα κομμάτι του τωρινού ΒΟΑΚ. Ούτε της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, ούτε της αποκατάστασης του περιβάλλοντος, όπως αναφέρεται στα καινούρια σχέδια. Τι μέτρα θα ληφθούν για αυτά τα προβλήματα;